söndag 17 mars 2013

Postkolonial köckemödding

Man borde väl skriva någonting, för att hålla ångan och intresset uppe... Nu är det verkligen som 10 meter kvar av upploppet i skolan. En sketen muntlig redovisning och en hemtenta kvar, sen är det dags för uppsatsskrivande i 11 veckor. Förra helgen spenderades med att bla fira en god väns 40-årsdag och att spela biljard. Det gick sådär men jag fick åtminstone mycket beröm för att jag var välklädd dagen till ära. Det kanske säger något om hur jag spelade i övrigt...

Hunnit se Du gör mig galen också. Alltså, VEM kom på den svenska titeln? Den är så dum att endast EN person med inflytande kan ha kommit på det. Två personer kommer inte på en sån sak samtidigt. Jag gillade filmen men hamnade ändå i en diskussion med C om helt andra saker efteråt. Allt ifrån att Bradley Cooper INTE passar som Mr Grey i en filmatisering av Femtio nyanser av honom, till att Jennifer Lawrence ser ut som en finsk söt docka, till att män är patetiska som hånar religiösa människor å ena sidan men å andra sidan så djupt förlitar sig på personligt utformad vidskeplighet, för hur det ska gå för deras favoritlag i nån sport. Hur kan man ens tro att det ska ha någon som helst påverkan på ett fotbollslag hur jag hemmavid placerar mina fjärrkontroller? Eller vad mina egna ritualer har för effekt på en match som pågår 50 mil längre bort? Det värsta är att jag kommer på mig själv vara likadan. Det finns nån naiv tro ändå, att om jag har en bra dag, om jag räknar ner boxplay med tidtagarur eller inte zappar mellan olika matchrapporter - så kommer det ha positiv effekt på SSK. Och det är ju bara dumheter, det vet ju jag också. Eller.....?

Pirjo Pitkämäki aka Jennifer Lawrence
Läser på polska nyhetssidor (de få som INTE ältar valet av ny påve) att San Francisco stad funderar på att ta bort Lech Walesa street och ge den ett annat namn. Den hyllade Solidaritetskämpen, elektrikern som blev både president och Nobelpristagare har hyllats världen över och fått bland annat en gata uppkallad efter sig i San Francisco. Nu häromsistens lyckades samme Walesa uttala sig om homosexuella och sa på fullt allvar att de inte borde sitta i samma kammare som övriga riksdagsledamöter - utan bakom en vägg, eller nåt. De behöver inte synas. I Polen har debatten rasat efter det och trots hård kritik har Walesa vägrat ta tillbaka sitt uttalande. San Francisco reagerar med att nu vilja ta bort hans namn från en gatstump.

Inga kommentarer: