torsdag 14 februari 2013

Ers Majonnäs

Det känns som att SVT är på gång igen och att det är dem som plockat hem de bästa nya serierna. Helt subjektivt förstås. Lite märkligt är förstås att jag inte sett ett enda avsnitt av Downton abbey - men däremot tycker att nya Mr Selfridge är riktigt bra. Intressant historiedokument kring ett av Londons mest kända varuhus men också en allt mer intressant plot, där var och varannan karaktär bär på hemligheter och strul. Finns det någon som är trogen i den här serien?? Jeremy Piven är förvånansvärt bra i huvudrollen och man är redan såld på söta Agnes Towler (Aisling Loftus) och den infernaliska Lady Mae (Katherine Kelly).
I en helt annan hörna, med en helt annan målgrupp och scen är det überhypade Girls, Lena Dunhams skapelse kring ett gäng väninnor i New York. Jag inser ju att jag inte är målgruppen och att jag inte alls förstår mekanikerna och referenserna alltid men jag är beredd att ge programmet några chanser till. Vet inte riktigt vad jag tycker än. Ibland är det fyndigt, ibland för mycket Gilmore girls (för utstuderad slagfärdighet) och ibland blir man förfärad över den här slackergenerationen som inte riktigt gör något vettigt. Där det viktigaste tycks vara image och esprit. Och jag håller med vad flera andra tyckare sagt: på ett sätt är det befriande med så många bleka, glåmiga och fula människor. Det är så långt ifrån den amerikanska utseendefixeringen man kan komma.

Kan inte bestämma mig för om det var sexistiskt att säga så men ibland kan det oväntade också vara det roliga. Kom på mig själv med att gapskratta på en fullsatt buss idag, för att direkt efter fundera på hur politiskt korrekt kommentarerna var. Upprinnelsen var en twitter-diskussion kring att landslagsforwarden i damlandslaget Madelaine Edlund är gravid och tar ett sabbatsår från fotbollen. En av landets mest välrenommérade sportbloggare kommenterade detta med "Det var bättre på Sundhage, Videkull och Leidinges tid. Då uppstod minsann inga graviditeter som höll dem borta från fotbollen!" Underförstått... en antydan om de här kvinnornas sexuella läggning och hur riskfritt det var att de skulle bli på smällen. Lite elakt. Senare får han svar från en annan känd bloggare: "De bekymren fanns då också. Däremot gjorde man inte så stor sak av det. Gick vattnet under matchen gick man ner på trebackslinje!".

Inga kommentarer: