torsdag 10 januari 2013

Nytt år

Segt att koma igång med nytt år. Mitt nyårslöfte känns mer som ett mantra från tidigare. I år, då jävlar... I år blir det sociala året. Jag ska lära mig laga 12 nya maträtter och bjuda 12 nya vänner på dem. Och så ska jag sluta äta så mycket socker, jag ska kröna varje dag med en god gärning och skriva ner alla glädjeämnen i en burk och plocka fram den burken när året är slut. Eller blir det lite för mastigt? Mindre socker och mer snällhet kanske räcker? Minns också att vi (mestadels jag) klockan halv fem på nyårsnatten formade ett nyårslöfte om att försöka hitta den lärarinna jag var kär i, när jag gick i typ fyran, femman. Lever hon ens idag? En sak är i alla fall säker - det blir inget tvångsmässigt fotograferande i år.

Ser fram emot 2013. Det kommer att bli ett bra år, kulturellt och socialt. Teatrar är inbokade, vi hoppas också på ett antal inflyttningsfester, bruncher, museibesök, födelsedagsfester - och en resa till New York. Musikaliskt så tycker jag redan januari börjat lovande. Alice in chains släpper singeln Hollow, som nästan är parodiskt mycket Alice in chains och helt ok. Bowies comebacksingel efter tio års tystnad Where are we now är oväntat bra och oväntat vemodig.

Apropå musik så gjorde jag "misstaget" att berätta på Facebook att min stereo efter 22 års trogen tjänst gått sönder och att jag inte skulle köpa en ny likvärdig, utan köpa något mindre och mer anpassat efter hur musiklyssnandet ser ut idag. Så det blir ingen mer vinylspelare och ingen spelare för kassetter, bara CD och USB- och Ipod-dockstation. För första gången fick jag beskåda det numer berömda fenomenet Vita kränkta män - riktas mot mig själv. Manliga vänner, 40-plussare som var upprörda över hur jag kunde överge den klassiska vinylspelaren och gå över till sånt trams. Tja, allting har sin tid och hur ofta drar man fram sina gamla LP-skivor nu för tiden? Typ aldrig. Hur ofta lyssnar du på kassetter? Aldrig. Även CD-skivan är på väg ut och förlegad, så egentligen borde jag struntat i en sån också och bara satsat på en laptop, Spotify och ett par schyssta högtalare till. Men där gick gränsen.

Kul är också att svenska Searchin for sugar man fick en Oscarsnominering inatt, för att bästa dokumentär. Mycket välförtjänt.

1 kommentar:

antonia sa...

Säga vad man vill om nyårslöfte, men dina är åtminstone originella.
Själv har jag aldrig haft löfte då har jag aldrig riktigt förstått NÄR man ska avge detta löfte.:)
Men jag gillar dina. :)

Jag har en lp-spelare och ibland spelar jag en skiva. Men bara ibland. Ändå funderar jag på att köpa en kombinerad radio med skivspelare. á la gammaltmodell. Jag såg den någonstans.
Tyvärr en dator håller inte alls 22 år som din anläggning gjorde, det gör inte platt tv heller. Om man inte har riktig tur.