onsdag 12 januari 2011

Lodz, en turistguide. Del 1.

Om nån frågade dig om önskesemester - välj och en tid och en plats - så tror jag mitt resmål skulle hamna på plats... 8 436? Å andra sidan har jag alltid haft en morbid vurm för det öststatska (av förklarliga skäl) och det lite skitiga, det inte så perfekta och tillrättalagda. Det är heller ingen lögn eller påhitt att ett av mina drömresmål är Murmansk, i säg.. december, januari. Mörkt och kallt, bistert och nedgånget.

Plats 8 436 på en synnerligen subjektivt uträknad önskesemester (enligt andra) är att åka till Lodz i januari. Lodz är även känt i Polen för att vara kanske Polens fulaste stad och ett grådaskigt snöslaskigt januari spär ju inte direkt på reslusten. Men jag åkte dit, visserligen i tråkiga familjära ärenden, men jag åkte också dit med helt nya ögon. Turistens.

Betänk själv situationen. Du har alltid bott i en liten stad men ändå haft relativt nära till en betydligt större stad. En stad du var rädd för som liten, för dess storlek, stress och konstiga människor. Men den stora staden betydde alltid shopping, folkliv men trots att man varit där massvis med gånger så har man mest bara sett den välpolerade ytan, de fina respresentativa husen och gatorna. Mormors fina stamkafé, där servitörerna hade kostym och fluga. Framför allt, en stad du bara sett dagtid. Nu är du helt plötsligt tillbaka i vuxen ålder och ska bo där, bakom det välpolerade, på andra sidan potemkinkulissen. Trots känslan av Murmansk (och då inte ens med några ruffliga hamnkvarter och rostande atomubåtar längs kajerna) och allt som skriker "icke-turistiskt" så tänkte jag försöka mig på en positiv turistguide och sälja in en stad som för en utomstående har väldigt lite att sälja ut.

3 kommentarer:

antonia sa...

Hahaha... Jag har för mig att jag har varit i Lodz en gång. Minnena därifrån ger ingen lockelse tillbaka. Även om vi campade på en väldigt fint grönt oas någonstans utanför staden. Det regnade oavbrutet och köpte ett kopp kaffe som visade sig vara någon sorts turkish variant med mycket bottenzats.

Mr Oakbitch sa...

Exakt, stan ger ingen lockelse - därav denna turistguide i hård motvind... :) Och kaffe med mycket bottensats... menar du att det finns några andra alternativ? :)

antonia sa...

Bra mycket större utmaning att skriva en guide om Lodz. Paris kan man ju utan och innan. Behövs ju ingen fler lovord.