måndag 17 februari 2014

Sur på diet

I april öppnar Ikano Retail Centres nya shoppingcenter i Kungens Kurva utanför Stockholm. Centret kommer att ha ca 20 hyresgäster på 20 000 kvm. Flera stora kedjor har valt att etablera sig i shoppingcentret, bl.a. H&M, KappAhl, Stadium, Intersport, Clas Ohlson, Lindex och Telia. Ååååh, som vi längtat!!!!

Det är lite jobbigt nu.. att vara bekant med involverade medarbetare till både Tjockare än vatten och den hyllade Ettor och nollor. Den första serien tycker jag redan börjar trampa vatten och är alldeles för övertydlig med sina pay-off's Dvs, slutklämmar. Man fattar redan vad som ska hända, en halvtimme innan det händer. Och jag fattar inte riktigt vad de ska mjölka historien på i sju avsnitt till. Ettor och nollor är tvärtom betydligt mer spännande men också så fylld av klichéer att det i sig irriterar. Klyschor och överspel. Karikatyrer. att jag personligen sen har väldigt svårt för Johan Renck (Stakka Bo) som regissör är en annan sak. Han fastnar verkligen i sitt 90-tal och sina inspirationskällor (Ritchie / Tarantino / Singer och MTV) men bryter ingen direkt ny mark själv. Det har han väl i och för sig aldrig gjort. Som kanske också framkommit genom min blogg är att jag har svårt för hipsters, så ni kan förmodligen lägga ihop 1+1 vad jag anser om en 47-åring som helst plötsligt dyker upp i hipsterskägg och sotarmössa. Så jävla patetiskt... manuset är välskrivet och detaljrikt även om det kanske skiner igenom lite väl mycket i slutet av författarens politiska övertygelse. Våld, mord och brott är helt ok om det sker utifrån en god politisk vilja? Nej, det är det inte - hur man än vill legitimera sin kamp.

Ni får ursäkta om jag framstår som grinig men jag har påbörjat en 5:2-diet idag och magen kurrar som en brunnsborr. Plötsligt sitter man och räknar på varje kalori som om det vore en sporttabell. Men jag ska avsluta med något positivt om melodifestivalen. Nej, inte Clara Henry (ofattbart dåligt) eller Nour El Refaj (som tillåts vara helt värdelös i en ANDRA melodifestival). I lördags såg jag äntligen ett ljus i mörkret. Ace Wilder! Vilken stjärna! Att jag sen var den enda i landet som tyckte att Pink pistols (sjua i delfinal två) var bra får man väl ta med en klackspark.

2 kommentarer:

Antonia sa...

Helt rätt...jag längtar ihjäl mig! Att de orkar.

Ettor och nollor började jag kolla, men efte den inledande och långa misshandeln fick jag nog.
Ingen kan förklara för mig - inte ens du - varför det de ska vara nödvändigt.
Det är en trend som blir vanligare och vanligare. Är det en lucka i manuset de vill fylla?
Jag brukade se Criminal Mind men den har blivit så obehagligt att inte klarar av den längre. Den påverkar psykiskt trots att jag vet att det är påhittade saker, men den ger mig kalla kårar.

Mr Oakbitch sa...

Våld är väl tyvärr bra underhållning? Så pass "bra" att det börjar bli slentrianmässigt och avtrubbande.