söndag 22 juli 2012

Kort om musik och film

Jag har inte skrivit något om musik eller film på länge. Knappt sett några filmer på sistone och i skivspelaren rullar mest samma skivor om och om och om igen. Nya Metric är bra men inte Metric-bra, kanske. Även om de försökt tuffa till sig och låta mer som gamla Veruca salt. Den skiva som går mest hos mig är nog annars Elton Johns "samarbete" med australiensiska Pnau. Så mycket till samarbete är det kanske inte, det är mer Elton Johns medgivande - där Pnau lånat, samplat, styckat upp gammalt material och slängt ihop det till något nytt. Skön, lounging skiva. Annars gillar Peepin' Tom punkiga skottarna The view också, som kontrast.

På filmfronten är fortfarande Små vita lögner det bästa jag sett den här sommaren. Underbar - och det inte bara för att Marion Cotillard är med. Annars lyckades jag ÄNTLIGEN komma över en serie jag letat efter i säkert 10 års tid. Dennis Potters Lipstick on your collar, som på något sätt alltid hamnat helt i skuggan av tidigare Pennies from heaven - trots att den här har en ung Ewan McGregor med, innan han slagit igenom. Är dock inte så säker på att den åldrats med värdighet sen 1993.

Inga kommentarer: