onsdag 30 maj 2012

Feministisk snubbeltråd och kungligt svassande


Nu är man irriterad alltså.. Sista tentan i förrgår. 1900-talskonst var ämnet och jag har pluggat som en tok - på just att få grepp på alla -ismer, motreaktioner och alla stora konstnärer inom varje ny inriktning. Stora breda kunskaper, skulle man kunna säga. Och så kommer det nåt på tentan, som man inte alls är beredd på. Hela dubbelterminen har det visserligen i omgångar pratats om kvinnornas undanskuffade roll i konsthistorien och behovet av en uppgradering. Absolut viktigt och ett lovvärt initiativ. Ändå blir man helt tagen på sängen när man till tentan bortser från de breda kunskaperna inom 1900-talskonsten och skickar på en riktig curve ball på sluttampen. Bildfrågor från IDEL kvinnliga konstnärer. Och inte speciellt kända kvinnor heller. Det här kändes bara som ett test, en provokation för att se om vi verkligen ömmat för kvinnorna. Rätt snopet att bereda sig på Picasso, Duchamp, Warhol och Dali - och istället få Linn Fernström och Siri Derkert. Inget ont om dessa men det är inte 1900-talets mest tongivande. Jag  hade gått så långt att jag faktiskt kunde skilja på olikheter mellan olika färgfältsmålare (dvs målare som bara målar enfärgade kvadrater och rektanglar) - till ingen nytta. Som ni förstår så beror ju min upprördhet mestadels på att det testet gick dåligt.
-
Och Loreen vann Eurovision. Enligt SD var det bara Loreen som vann - det var inte Sverige som gjorde det. Så med andra ord borde Loreen själv bekosta en melodifestival nästa år, i sin bostadsrättsförenings festlokal.
-
Jay Z och Kanye är i Sverige. Jag vet inte om det är nån konservativ irritation men fan vad irriterande det är med speciellt antirojalister som hatar det mediala svassandet för kungafamiljen, vad de gör och inte gör. Är ingen stor rojalist så men kan tycka det är minst lika provocerande med att två hiphopare kommer till stan och får samma mediala svassande. Fd knarkhandlaren Jay Z får mattor utrullade för sig och går på de allra lyxigaste restaurangerna och alla hovbugar i hans väg, som om han vore kunglig. DET är provocerande. Jag må inte bry mig om Estelles dop men jag kan inte bry mig mindre heller om att Kanye nu checkat in på hotellet och att han senare åt en välkryddad biff på närliggande restaurang. Vem bryr sig?

Inga kommentarer: