torsdag 17 april 2014

Finlandskryss och gentrifiering

Kryssning i helgen som var och återigen mindes man varför man inte åker på kryssning så ofta. Just det! Visst fan - det var därför! Ibland är minnet märkligt kort. Visserligen åkte vi med ett trevligt sällskap som gjorde resan och vistelsen i Helsingfors bra men sen var det allt det där andra. Buffématen, köerna och grisandet. Tack och lov åt vi på A la carte-restaurang kväll 2, för annars hade det här blivit olidligt. Dålig kvalitet på maten, trängsel, bufflande. Och annars..? Fylleriet... oj, vad jag inte saknat det. De här packade grabbgängen som mest terroriserar sin omgivning och tror att de är "helsköna" när de i själva verket är "skitjobbiga". Mest fantastisk är väl ändå den allt större mängden ryssar som också åker på båtarna, som tror att omvärlden lärt sig ryska, för att kunna kommunicera med dem. Och när personal inte förstår - då funkar det säkert bättre om man upprepar samma ryska fraser lite HÖGRE. Men jag vill ändå avsluta med att hylla Helsingfors moderna museum Kiasma, som var riktigt bra. Och detta trots att jag lyckades missa verk av både Yves Klein och Joseph Beuys.
 
Citykärnan i Helsingfors har också ett gäng stiliga gamla sekelskifteskaféer. Sånt som man saknar i Stockholm. Stockholm har på sin höjd Wienercaféet och det är ju helt nyrenoverat i gammal stil. För nån månad sen skrev jag om Vasagatans uppsving, utan att nämna mysiga Belgobaren men nu vill jag slå ett slag för att också Sveavägen börjar få ett uppsving. Nyöppnandet av gamla Metropol palais, till att efterlikna såsom det såg ut 1927 är riktigt läcker. Hotellet och restaurangen Miss Clara by Nobis - med inredning i art nouveau-stil är ju också otroligt häftigt. Lägg till på det att i samma hus (Sveavägen 44) öppnar ett Urban deli med en saluhall till nästa år. Dessutom verkar också nyöppnade Vendelas bistro & deli också vara poppis. Alltid glädjande med uppsving och attraktiva miljöer i stan, även om allt mitt uppsatspluggande gjort att man samtidigt grämer sig över gentrifieringen. Det här finputsandet av stan gör ju samtidigt att den blir mer likriktad och tråkig. Det enda vi ska göra på fritiden är att shoppa och äta på snofsiga restauranger.
 
På väg att slå något slags rekord på danskursen. Sex veckor in har jag redan lyckats vricka foten två gånger.

1 kommentar:

Antonia sa...

Jag var bara på kryssning två gånger men hur människor hanterar alkohol har förskräckt mig till resten av mitt liv.
Svenskarna i allmänhet kan inte hantera alkohol, medan jag i synnerhet kan inte hantera berusade människor. Vet inte vad som skulle få mig på en sån båt igen.

Jag blir glad att fina caffeer och restauranger blir till, samtidigt gör mig också en aning beklämd, för det verkar som det bästa byggnadsstilen är ligger i en förgången tid. Visst kan jag njuta av modernt arkitektur också, men de är ändå få.
Jag kan aldrig se Tensta, Alby eller ens Hammarbysjöstad eller ännu nyare byggstäder som nåt turistmagnet. Eller?
Önskar er en Glad och skön påsk!