lördag 20 november 2010

Om fördomar

Helvetet fortsätter. Med hantverkare, eller om det gäller kirurger eller piloter så räcker det inte att lyckas i säg... 90% av fallen. De resterande 10% är fortfarande förödande och får direkta konsekvenser. Det kinesiska helvetet fortsätter och det går inte en enda dag utan att samma sak upprepar sig. Det börjar alltid bra (eftersom de under kvällen innan och morgonen fått bassing) men sen mot eftermiddagen så börjar de slira på detaljerna igen, slarvar, börjar ta enkla genvägar pga lättja. Hånar sin egen yrkesstolthet och gör pinsamma misstag. Är så trött nu. C är ständigt på hugget och har dessutom gjort en av sina värre kategoriseringar, när hon hävdar att alla kinesiska män är skitgrisar, baserat på att de 3-4 hantverkare som jobbar hos oss är det. Ungefär 600 miljoner kinesiska män, bedömda på ett bräde. Å andra sidan vill jag minnas att min morfar är snäppet värre, då han fortfarande på gamla dagar fördomsfullt dömt ut alla holländska män för att ha dålig klädsmak, baserat på att han träffade en holländare med "förfärligt fula byxor" på ett sanatorium i början av 80-talet.

2 kommentarer:

hanni P sa...

Har ni hundarna i behåll, undrar jag?

antonia sa...

Enligt min mor så finns en anledning varför hantverkare blev just hantverkare. Deras hjärna är krympt och kan inte ens numera dra en rak linje ännu mindre kan de tänka en egen självständig tanke...
När jag hade renovering i min lägenhet, den nya gasspisen leverarades och monterades till gasledningen innan kakelsättningen var klar. när jag upptäckte att de inte täckte över spisen och var full av murbruk,( vilket de själva kunde väl räkna ut att täcka över) så jag la en plastfolie över spisen nästa dag. Bara för att upptäcka på kvällen att de tog bort den och spisen var full av murbruk återigen. De fick en rejäl omgång av mig samt av arbetsledaren.
Tror ändå inte att de har bättrat sig.